Автор Тема: Чи відкрив філософський камінь Григорій Сковорода?  (Прочитано 5807 раз)

0 Користувачів і 1 Гість дивляться цю тему.

Ioabert

  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 2 213
  • Reputation Power: 0
  • Ioabert has no influence.
  • Surge et age!
Спало мені на думку звернутись до величної постаті нашого українського філософа Григорія Сковороди. Тема ця тим складніша, чим вона може видаватись простішою. Здається, про цю людину ми все знаємо. Та чи дійсно все? Маємо навіть його зображення на п’ятисотенній купюрі, що однак не означає, що всі українці усвідомлюють, чиє зображення шурхотить у їх гаманцях. Та, на жаль, сьогодні далеко не всі навіть у власних гаманцях можуть того Григорія Савича побачити.

Огидне поєднання. В якому наша банківська олігархія, з одного боку, ніби демонструє повагу до історичних постатей, але з іншого, скоріше, виправдовує своє служіння мамоні духовними авторитетами.

Я вважаю, що більшість з нас не тільки лінується заглиблюватись у філософську систему Григорія Савича, але й взагалі неадекватно сприймає масштаб його постаті в українській і світовій історії.
Згадую, як багато років тому, десь на початку 90-тих, російський письменник Фазіль Іскандер розмірковував над тим, що Росія ніяк не знайде гармонії, але це цілком можливо, бо у Росії був Пушкін. Думаю, те саме можна повторити і про нашу краіну, вважаючи, що у нас був Григорій Сковорода. Я б від себе додав, що саме тому, що він у нас був і є, ми маємо право вважати себе країною європейською. Але, для подібного самовиправдання нам елементарно не вистачає знань. Ми наче соромимось голосно заявити про себе, що ми нащадки тієї самої людини, яка, здається, єдина за всю історію Європи достеменно довела життєву реальність власної філософської концепції, достеменно втіливши її у реальному житті. До Сковороди, знаємо лише Діогена, що проводив життя, втілюючи власну філософію. Але історична віддаленість його історії не дає можливості переконатись у тому, наскільки вона була пізніше міфологізована.

А наш Григорій Савич, з ким не порівняй, все одно стоїть осторонь. Бо в історії європейських країн філософів не бракує. Їх філософські, містичні й богословські ідеї утворюють примхливий візерунок краси людської думки. Та розглядаються вони переважно поза межами біографій самих засновників. Бо біографія – явище, тісно пов’язане з епохою В які б глибини не занурювались власним інтелектом творці тих чи інших ідей, їх земне буття невблаганно було прив’язане до матерії сьогодення. Хтось виконував придворні обов’язки при королівських особах чи надавав послуги з виховання й освіти. Когось обставини змушували займатись шпигунством чи, бодай, традиційною дипломатією. Дружні обов’язки, сімейні зв’язки, кланова приналежність, конфесійна приреченість і безліч, безліч інших причин. І лише наш, як охрестили його сучасники, херувимський мандрівник, – втік від світу, залишивши йому на спомин лиш напис на надгробку, що зробили за його заповітом: «Світ ловив мене, та не впіймав…» Так і розчинився наш філософ у кришталевому тумані своєї недосяжності, залишаючи по собі спогади, міфи й загадки.

Що ж скривав під своєю сірою свиткою наш мандрівник? Страх відповідальності, схильність до волоцюжництва, побоювання гріха чи острах сповідання гріхів, що не вчинені, але жахають своєю невідворотністю? Сучасні дослідники формулюють жорсткіше – чернець чи масон, містик чи втікач від свого латентного гомоеротизму? Сучасники самого Сковороди теж його не жаліли. Імперською цензурою його твори були визнані «противними Святому Писанію і образливими для монашества».

Не слід забувати, що Сковорода був предтечею чи може медіумом нових тенденцій містичної філософії. Не дарма, розмірковуючи про його твори, пригадують вчення масонів чи європейських розенкрейцерів. Тож навіть традиція набуває в його творах нового забарвлення. Нарциз-це не той схиблений юнак пізнього еллінізму, що божеволіє від неможливості плотського самопізнання. Ні, то людина, що усвідомлює глибину власного мікрокосму, споглядаючи у собі його віддзеркалення. Сковорода у творі «Нарциз, або пізнай самого себе» вказує: «Щоб пізнати Бога, треба пізнати самого себе. Поки чоловік не знає Бога в самім собі, годі шукати Його в світі».

І, вдивляючись у власну безодню, іде наш мандрівний філософ не розглядаючи у себе під ногами ані прірв, ані інших перешкод. Він ніби втілює в собі іконографію з потаємної енциклопедії середньовічної Європи – колоди Таро. «Дурня» із старшого аркану. Пригадайте, це карта без номера, без числа. Вона одночасно присутня всюди, але її ніби ніде й нема. Дурень має змогу впасти в ту безодню, яка поглинула Сфінкса, переможеного відповідями Едіпа. Та дивиться він не собі під ноги, а в небеса, до зірок, не помічаючи собаки, що зараз вчепиться в його сідниці. А той собака чи не з мисливської зграї Діани, що наздогнала, нацькована богинею Актеона. І знову незвична трактовка Григорія Савича. Гріх не в Актеоні, що не втримався від спокуси споглядання жіночої наготи. Гріхи – то принади світу, що цькують незалежну нашу душу і отруюють її спокусами, встромляючи свої відточені ікла в її невинну плоть.

Нехай на краю прірви – але космічної. Нехай дурень – але святий у своїй наївності, як наш філософ мандрівник. Повернуся знову до його убогої свитки, якою цей великий Майстер прикривав свою тлінну плоть. Пригадайте західноєвропейський казковий фольклор – казку про шкіру віслюка. Французький алхімік ХХ ст. Ежен Кансольє стверджував, що чарівна дівчина, яка ховалась у віслючій шкірі, є символом незнаної матерії філософів, прихованої під нашаруваннями грубої земної субстанції. Вона очікує на своє звільнення, що здійсниться з допомогою Адептів. І саме зараз доречно згадати концепцію філософського каменя алхіміків, до якої значною мірою наблизився Карл Густав Юнг. Він достеменно вивчав предмет і як ніхто інший мав право на відповіді, які й сам намагався знайти. Свого часу деякі його висновки підтримали мене у пошуках власної концепції такої невичерпної теми. Наважусь у найпростішій формі представити її вам.
Камінь філософів – то наша душа. Як з метеоритного потоку падає вона з області нескінчено рухомої субстанції Божого задуму, під час народження у наше єство. Росте химерно чи виважено, що до певної міри залежить від нас. Як кришталь водою, так і наш камінь, шліфується краплинами наших сліз, що ми проливаємо за ближніх, чи за власні свої гріхи. Сяє через наші спокути, чи тьмяніє від наших вчинків. І може на сам кінець земного шляху він стає тим порталом, через який нам треба лише простягнути руку до майбуття. І віднайти філософський камінь – то, мабуть, є можливість досягти остаточної досконалості для здійснення цього граничного кроку. Впевнений, Григорій Сковорода його свідомо зробив.

http://www.nikitin.co.ua/shownews.php?id=35
"Гpyдa камней перестает быть просто камнем, когда кто-то смотрит на нее, держа в голове идею Собора"

Антуан Мари Жан-Батист Роже де Сент-Экзюпери

**********************************************************************
"В масонстве Вы узнаете то, что найдёте в нём сами..."   Освальд Вирт. 1937

Enlil

  • Місцевий
  • ***
  • Повідомлень: 116
  • Reputation Power: 0
  • Enlil has no influence.
  • im back! =)
Так і розчинився наш філософ у кришталевому тумані своєї недосяжності, залишаючи по собі спогади, міфи й загадки.
І так зі всіма духовними людьми. Після них залишаються тільки міфи.Спало міні на думку:"А можливо ізза своєї недосяжності він всетаки не наш"? Люди які втікають від світу, так як він втікав, напевно не признають думки національної. Хоча...
* Enlil пішов шукати збірку Сковороди у шкафу,оскільки сам не добре знайомий з його творчістю.
« Останнє редагування: Квітень 04, 2011, 06:50:57 pm від Enlil »
Не верь себе до своєй смерти!

churchill

  • ДЛ "Три Колони"
  • Брати мулярі
  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 507
  • Reputation Power: 0
  • churchill is looked down upon.
  • Transmutemini in vivos lapides philosophicos
Так і розчинився наш філософ у кришталевому тумані своєї недосяжності, залишаючи по собі спогади, міфи й загадки.
І так зі всіма духовними людьми. Після них залишаються тільки міфи.Спало міні на думку:"А можливо ізза своєї недосяжності він всетаки не наш"? Люди які втікають від світу, так як він втікав, напевно не признають думки національної. Хоча...
* Enlil пішов шукати збірку Сковороди у шкафу,оскільки сам не добре знайомий з його творчістю

Ну як це не визнавав національної думки, він же не писав свої твори  не латиною, а тією мовою яка була на той час в Україні, себто суміш українських та старослов*янських елементів.

Судячи з Вашої логіки, і наприклад Кант, і Гегель не визнавали національної думки, бо стали всесвітньо відомими філософами.





Enlil

  • Місцевий
  • ***
  • Повідомлень: 116
  • Reputation Power: 0
  • Enlil has no influence.
  • im back! =)
Так і розчинився наш філософ у кришталевому тумані своєї недосяжності, залишаючи по собі спогади, міфи й загадки.
І так зі всіма духовними людьми. Після них залишаються тільки міфи.Спало міні на думку:"А можливо ізза своєї недосяжності він всетаки не наш"? Люди які втікають від світу, так як він втікав, напевно не признають думки національної. Хоча...
* Enlil пішов шукати збірку Сковороди у шкафу,оскільки сам не добре знайомий з його творчістю

Ну як це не визнавав національної думки, він же не писав свої твори  не латиною, а тією мовою яка була на той час в Україні, себто суміш українських та старослов*янських елементів.

Судячи з Вашої логіки, і наприклад Кант, і Гегель не визнавали національної думки, бо стали всесвітньо відомими філософами.





Ні, тут логіки немає, чистий дзен  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
« Останнє редагування: Квітень 04, 2011, 05:37:53 pm від Enlil »
Не верь себе до своєй смерти!

Каменяр

  • Веталь
  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 3 026
  • Reputation Power: 1
  • Каменяр has no influence.
  • ДЛ № 3 "Каменяр"
Ну як це не визнавав національної думки, він же не писав свої твори  не латиною, а тією мовою яка була на той час в Україні, себто суміш українських та старослов*янських елементів.
Так, цю мову називають ще староукраїнською, а якщо  по темі, то де визначення філософського каменя? Що саме шукав Сковорода? Якщо дамо відповіді на ці питання, то можна буде говорити далі.
http://ukrmason.org/ukr/faq.php
Найчастіші запитання: Як, Де, Коли? :)

Enlil

  • Місцевий
  • ***
  • Повідомлень: 116
  • Reputation Power: 0
  • Enlil has no influence.
  • im back! =)
Ну як це не визнавав національної думки, він же не писав свої твори  не латиною, а тією мовою яка була на той час в Україні, себто суміш українських та старослов*янських елементів.
Так, цю мову називають ще староукраїнською, а якщо  по темі, то де визначення філософського каменя? Що саме шукав Сковорода? Якщо дамо відповіді на ці питання, то можна буде говорити далі.
це назва статі просто така. Це  такий творчий маневр напевно. Не треба буквально сприймати назву статі.
« Останнє редагування: Квітень 04, 2011, 08:13:14 pm від Enlil »
Не верь себе до своєй смерти!

Ioabert

  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 2 213
  • Reputation Power: 0
  • Ioabert has no influence.
  • Surge et age!
Ну як це не визнавав національної думки, він же не писав свої твори  не латиною, а тією мовою яка була на той час в Україні, себто суміш українських та старослов*янських елементів.
Так, цю мову називають ще староукраїнською, а якщо  по темі, то де визначення філософського каменя? Що саме шукав Сковорода? Якщо дамо відповіді на ці питання, то можна буде говорити далі.
це назва статі просто така. Це  такий творчий маневр напевно. Не треба буквально сприймати назву статі.

Саме так. Не варто, шн. Вєталь, всюди містику шукати і алхімію :)
А стосовно зречення національних позицій - раджу спершу перечитати Григорія Савича...
"Гpyдa камней перестает быть просто камнем, когда кто-то смотрит на нее, держа в голове идею Собора"

Антуан Мари Жан-Батист Роже де Сент-Экзюпери

**********************************************************************
"В масонстве Вы узнаете то, что найдёте в нём сами..."   Освальд Вирт. 1937

Каменяр

  • Веталь
  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 3 026
  • Reputation Power: 1
  • Каменяр has no influence.
  • ДЛ № 3 "Каменяр"
Ти прекрасно знаєш, як я відношусь до містики і алхімії :). В даному випадку я хотів з"ясувати про який саме філософський камінь йде мова, в буквальному сенсі чи в алегоричному і дати визначення, от і все :).
http://ukrmason.org/ukr/faq.php
Найчастіші запитання: Як, Де, Коли? :)

Ioabert

  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 2 213
  • Reputation Power: 0
  • Ioabert has no influence.
  • Surge et age!
Ти прекрасно знаєш, як я відношусь до містики і алхімії :). В даному випадку я хотів з"ясувати про який саме філософський камінь йде мова, в буквальному сенсі чи в алегоричному і дати визначення, от і все :).

Вибачай за різкість:)
"Гpyдa камней перестает быть просто камнем, когда кто-то смотрит на нее, держа в голове идею Собора"

Антуан Мари Жан-Батист Роже де Сент-Экзюпери

**********************************************************************
"В масонстве Вы узнаете то, что найдёте в нём сами..."   Освальд Вирт. 1937