Масонство в Україні в ХХІ сторіччі
роздуми
1. Вступ.
Чим має бути масонство в Україні в ХХІ сторіччі?
У вільних мулярів здавна важливими були запитання: Звідки ми прийшли? Хто ми є? І куди ми йдемо?
І ми, вочевидь, не зможемо долучати до нашої роботи кандидатів, без визначення нашої місії, без надання кандидату розуміння що наша робота має змінити в Cвіті і в людських душах.
В одній з популярних масонських публікацій наводиться вислів що масонське братство це - зібрання чоловіків …, які об’єдналися, оскільки:
є речі, які вони прагнуть зробити в світі
є речі, які вони прагнуть зробити „у своїх власних душах ”
і вони з задоволенням бувають разом з людьми, які їм подобаються і яких вони поважають ”
2. Бути масоном означає відчувати відповідальність за Світ.
Відомий вислів: «будь чесним і в темряві» Масон в цьому сенсі ніколи не перебуває в темряві. Цю ідею символізує «Всевидяче Око» або «Промениста дельта»[1].
Бути масоном означає належати до Ордену в якому братнім ланцюгом з’єднані ми і з братами розсіяними по цілому Світі і з тими хто перебуває на Вічному Сході.
Ми несемо відповідальність за Світ в якому живемо і перед нашими братами і насамперед перед Великим Будівничім Всесвіту.
Тож не повинне припинятися тесання каменю і будівництво Храму.
Тесання каменю – символ який має багатогранне і багатошарове значення, в тому числі і соціальне.
Процитую відомий твір брата Альберта Пайка[2] «Мораль та догми старовинного та прийнятого шотландського обряду»[3]:
«Ви почуєте про грубий камінь та досконалий («обтесаний») камінь як частину скарбів ложі. Про грубий камінь кажуть що то «камінь, взятий з каменоломні в його грубому і природному стані». Про досконалий камінь кажуть, що то «камінь приготований руками працівника, оброблений робочими інструментами цехового братства» Ми не будемо повторювати роз’яснення цього символу що надаються в Обряді Йорку (York Rite). Ви можете прочитати їх у відповідних публікаціях. Вони говорять про особисте самовдосконалення брата, - це продовження такої подвійної інтерпретації.
Грубий камінь – то люди як маса, груба і неорганізована. Досконалий камінь, або кубічний камін, символ досконалості, це – держава, правителі що отримують владу від згоди тих ким вони керують; конституція і закони що висловлюють волю народу; уряд гармонічний, симетричний, ефективний, - його влада належним чином і в належному балансі розподілена і врегульована[4]»
Це прекрасна інтерпретація символу, що демонструє багаторівневе значення нашої роботи.
3. Якою є місія братства сьогодні в Україні.
Які речі ми прагнемо зробити у Світі? Чим є масонство в нашій країні?
Наша традиція насамперед втілена у наших ритуалах.
Ритуал показує нам братство як зібрання чоловіків відважних, готових на пожертву, скованих честю, таких що суворо зберігають свої таємниці; чоловіків що тримають в руках мечі; зібрання часто в ворожому оточенні, яке не може зібратися інакше як під належною охороною. Це означає наявність у нас певної місії, це означає що ми є силою що зустрічає спротив. Наше братство це об’єднання чоловіків що сміливо дивляться в очі смерті, і мають відвагу зробити крок в невідоме.
Таким було масонство в віках, і таким воно має бути в сучасній Україні.
Ми маємо визнати панування в Україні субкультури і заснованого на цій субкультурі прошарку людей що глибоко ворожі нашим цінностям і нашій культурі. Ми маємо визнати що наші цінності та ідеали чужі і навіть смішні для хто зараз панує в суспільстві.
Ми в ложі не можемо давати політичної оцінки подіям в навколишньому суспільстві, але ми можемо робити моральні оцінки.
Коли державний діяч купляє собі професорське звання а слово «професор» пише з помилками; коли людина складає присягу на Біблії що вона є президентом країни а потім демонструє що ця присяга для неї нічого не варта; коли суддям навіть на думку не спадає що треба судити за справедливістю або хоча б за законом, а не просто «відбивати» кошти витрачені на купівлю посади; коли в університетські викладачі більше стурбовані вимаганням зі студентів хабарів за екзамени, ніж вихованням цих студентів – все це проблеми не політики, це проблеми моралі.
Розпад духовних цінностей – це найбільше і глибинне лихо в країні, яке не може бути виправлено політичними чи законодавчими заходами.
Ми маємо змінити це суспільство. І дуже добре, що братство не може робити цих змін шляхом політичних чи релігійних акцій, це зберігає над від спокуси вирішувати такі проблеми на поверховому рівні.
Здається в нашій країні досить багато людей які відчувають стан речей, і навіть воліли б змін і у суспільстві і у душах людей.
Наша місія об’єднувати людей на моральних засадах, на ґрунті наших ідеалів і спільного духовного досвіду. Створити спільне підґрунтя для людей що замаються чи то політичною, чи бізнесовою, чи культурною або науковою діяльністю. Ми маємо стати силою в суспільному і духовному житті країни. Так само як і наші давні брати, ми є небезпекою для існуючої і панівної субкультури.
Стан речей в українському суспільстві можна проілюструвати анекдотом:
«один фельдшер приходить до іншого:
- щось я себе погано почуваю, чи ти не зміряєш мені пульс.
- та про що ти кажеш! ми ж то з тобою розуміємо, що ніякого «пульсу» не насправді не існує»
Тобто держава та суспільство українське маючі деякі атрибути запозичені у «докторів», керується безграмотними фельдшерами, які хоч і змушені демонструвати ті атрибути, але вважають їх дурницями і вигадками докторів, не будучі в змозі зрозуміти їх суті.
4. В чому втілюєься діяльність Ордену.
Треба зазначити, що виконання нашої місії в суспільстві не треба розуміти як діяльність ложі як такої в будь-яких проектах. Наша місія в суспільстві може бути виконана тільки через втілення вільномулярського духу в повсякденній діяльності масонів – в тому чим кожен з нас займається в житті, чи то бізнес, чи мистецтво, чи політика, чи що щось інше, чи просто спілкування з іншими людьми. А завдання братства – надати та підтритмувати той дух.
Ми є Орденом, здатним змінювати нас самих і змінювати світ. І не забуваймо, що в єдності сила, і що без допомоги інших зусилля наші будуть марними.