Автор Тема: Моральні роздуми та моральна інтуіція. Еволюційна теорія походження моралі.  (Прочитано 5500 раз)

0 Користувачів і 1 Гість дивляться цю тему.

W. Ulf

  • ДЛ "Юрій Котермак"
  • Administrator
  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 2 099
  • Reputation Power: 1
  • W. Ulf has no influence.
Кінець філософії
  The New York Times
   Сократ багато говорив. Припущення, яке стоїть за його підходом до філософії, і з того часу за підходами мільйонів людей, полягає у тому, що моральні роздуми – це переважно питання розсудливості та обачності. Обдумайте усі моральні проблеми. Знайдіть справедливий принцип. Застосовуйте його.
 Одна проблема такого типу підходів до моральності, як пише у своїй книжці "Людина" [Human] (2008 р.), Майкл Ґазаніґа [Michael Gazzaniga], полягає у тому, що "важко знайти будь-яку кореляцію між міркуваннями щодо моральності й активною моральною поведінкою, такою як допомога іншим людям. У більшості досліджень фактично не було знайдено жодного зв’язку між ними".
 Сьогодні багато психологів, науковців, що вивчають процеси людського пізнання, і навіть філософів дотримуються іншого погляду на моральність. Згідно з ним, моральні роздуми – це щось більше схоже на естетику. Якщо ми поглянемо навколо себе, ми постійно оцінюємо те, що бачимо. Бачення і оцінювання – це не два окремі процеси. Вони пов’язані та, по суті, одночасні.
 Як під час нещодавньої дискусії на тему етики, спонсором якої була Фундація імені Джона Темплтона [John Templeton Foundation], сказав Стівен Кварц [Steven Quartz] з Каліфорнійського технологічного інституту [California Institute of Technology]: "Кожну частинку секунди наш мозок робить оцінки. Щодо всього, на що ми кидаємо погляд, ми формуємо підсвідомо оцінки. Деякі з них потрапляють у нашу свідомість. Дещо залишається на рівні нашої підсвідомості, але ... але для чого існує наш мозок, для чого він розвинувся – так це для того, щоб знаходити щось цінне в нашому оточенні".
 Подумайте, що відбувається, коли ви кладете нову невідому їжу собі в рот. Ви не повинні вирішувати, чи вона огидна. Ви просто знаєте це. Ви не повинні вирішувати, чи ландшафт красивий. Ви це просто знаєте.
 Моральні судження якраз подібні цьому. Вони є швидкими інтуїтивними рішеннями і торкаються частини мозку, яка обробляє емоції. Більшість із нас робить раптові моральні судження щодо того, що ми вважаємо справедливим, а що ні, або що вважаємо добрим, а що ні. Ми починаємо робити це ще у ранньому дитинстві, перед тим як починаємо розмовляти. І навіть вже у дорослому віці ми не можемо пояснити собі відчуття, чому щось йде не так.
 Іншими словами, роздуми з’являються пізніше і часто вони керується емоціями, які передували їм. Або, як незабутньо написав Джонатан Гейдт [Jonathan Haidt] із університету Вірджинії [University of Virginia]: "Насправді емоції керують храмом моральності, і ... моральні роздуми, насправді, є просто слугою переодягненим, як глава церкви".
 Тоді постає питання: що, у першу чергу, формує моральні емоції? Відповіддю давно вже є еволюція, але в останні роки бачимо все більше визнання того, що еволюція – це не тільки боротьба за виживання. Це також співпраця в межах груп. Подібно бджолам, люди давно жили або вмирали, спираючись на свою здатність розподіляти працю, допомагати один одному і разом протистояти спільній загрозі. Багато з наших моральних емоцій та інтуїцій відображають історію. Ми не просто переймаємося відносно наших особистих прав, або навіть прав інших особистостей. Ми також цікавимося лояльністю, повагою, традиціями, релігіями. Ми всі є потомками успішних кооператорів.
 Перша приємна річ відносно еволюційного підходу до моральності у тому, що він наголошує на соціальній природі моральної інтуїції. Люди не є одинокими індивідами, що холодно формулюють моральні судження. Разом вони поєднуються у громади і мережі взаємного впливу.
 Друга приємна річ у тому, що він приводить до більш теплого погляду на людську природу. Під еволюцією ми завжди розуміємо боротьбу, але для людей, як міркував Дарвін, боротьба між групами перетворила нас у достатньо кооперативні, емпатичні й альтруїстичні істоти – принаймні в межах наших сімей, груп і деколи націй.
 Третя приємна річ у тому, що він пояснює хаотичний спосіб, у який більшість із нас веде своє життя, без шкоди для гідності та свободи вибору. Моральна інтуїція має першість, як стверджує Гейдт, але вона не є диктатором. Існують моменти, часто найважливіші моменти в нашому житті, коли ми дійсно використовуємо причини для того, щоб відкинути моральну інтуїцію, і часто ці причини – разом із новою інтуїцією – походять від наших друзів.
 Виникнення і тепер домінування цього емоційного підходу до моральності є епохальною зміною. Він кидає виклик усім традиціям. Він кидає виклик книжному способу, у який філософію уявляє і сприймає більшість людей. Він кидає виклик талмудичній традиції з її гіперраціональним аналізом текстів. Він кидає виклик "новим атеїстам", які бачать себе втягнутими у війну розуму проти віри і тими, хто має необґрунтовану віру в чистий розум і в чистоту своїх власних роздумів.
 Нарешті, він також повинен кинути виклик самим науковцям, які вивчають моральність. Вони добре пояснюють, як люди роблять судження щодо шкоди і справедливості, чесності, але вони все ще мають труднощі з поясненням почуття благоговіння, трансцендентності, патріотизму, радості самопожертви, які є центральними, а не допоміжними, для морального досвіду більшості людей. Еволюційний підхід також веде багатьох науковців до того, щоб знехтувати концепцією індивідуальної відповідальності та створює для них труднощі у правильній оцінці того, що більшість людей докладають зусилля у напрямку добра, не як засобу, а як кінцевої мети.
 Автор: Девід Брукс [David Brooks]  Назва оригіналу: The End of Philosophy Джерело: The New York Times, 06.04.2009 Переклав Михайло Мишкало.
(c) З сайту Західної аналітичної групи zgroup.com.ua
Crescit sub pondere virtus!
Б-г мій, душа, котру Ти мені дарував -- чиста.
Ти сотворив її, Ти сформував її, Ти вдихнув її в мене і Ти бережеш її в мені.
І Ти, в майбутньому, забереш її в мене.
А потім повернеш мені її в  Прийдешньму Світі!

Aleph

  • Гість
ТЕЛЕМА* - воля.

Ось критерій моралі. Для тих, хто не усвідомив її суті - це свавілля.
Для тих, хто усвілдомив - шлях істинної волі, що є проекцією волі Абсолюта.

P.S. Все вищесказане є моїм поглядом і не претендує на істину :)
--
*Уточнення концепції можна отримати з аналізу творів А.Кроулі
« Останнє редагування: Квітень 10, 2009, 04:26:45 pm від Aleph »

W. Ulf

  • ДЛ "Юрій Котермак"
  • Administrator
  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 2 099
  • Reputation Power: 1
  • W. Ulf has no influence.
Мені більше подобається концепція телеми у Франсуа Рабле.
Критерії критеріями, а ле як ми оцінюємо моральність того чи іншого поняття, дії тощо? Шляхом моральних роздумів, як вчив Сократ, чи шляхом моральної інтуіції, що з'явилась у людей еволюційним шляхом?
Crescit sub pondere virtus!
Б-г мій, душа, котру Ти мені дарував -- чиста.
Ти сотворив її, Ти сформував її, Ти вдихнув її в мене і Ти бережеш її в мені.
І Ти, в майбутньому, забереш її в мене.
А потім повернеш мені її в  Прийдешньму Світі!

Aleph

  • Гість
Шляхом моральних роздумів, як вчив Сократ, чи шляхом моральної інтуіції, що з'явилась у людей еволюційним шляхом?

Слід роділити мораль та рішення вищої сутрості, що у звичайному стані теж можуть проявлятися як інтуїція/совість. Буль-яка мораль є суб'єктивною, набутою, а її інтерпретація переважно є суто індивідуальною.

Врахлвуючи, що мараль є суб'єктивною, ми так чи інакше перепускаємо її через розум, формуючи на підсвідомому рівні шаблони. Інтуїція видає результати підсвідомої роботи з цими шаблонами. Так, як переважно, у нас є час праналізувати інтуїтивні імпульси, ми доповнюємо їх розумами і формуємо кінцевий висновок як по першому так і по другому критерію.

P.S.
Я стараюся утримуватися від "морально" оцінки взагалі, що, звичайно, не завжди виходить.


Денман

  • Місцевий
  • ***
  • Повідомлень: 165
  • Reputation Power: 0
  • Денман is looked down upon.
А чи не є моральна інтуіція, всеж таки, плодом моральних "роздумів", і взагалі, що таке інтуіція?

W. Ulf

  • ДЛ "Юрій Котермак"
  • Administrator
  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 2 099
  • Reputation Power: 1
  • W. Ulf has no influence.
Тут, швидше, моральна інтуіція це продукт соціальної еволюції людства, моральних роздумів цивілізації. Більш схоже на інстинкт, чи на рефлекс.
Crescit sub pondere virtus!
Б-г мій, душа, котру Ти мені дарував -- чиста.
Ти сотворив її, Ти сформував її, Ти вдихнув її в мене і Ти бережеш її в мені.
І Ти, в майбутньому, забереш її в мене.
А потім повернеш мені її в  Прийдешньму Світі!

Денман

  • Місцевий
  • ***
  • Повідомлень: 165
  • Reputation Power: 0
  • Денман is looked down upon.
І всеж таки, мені здається, що між інстинктом і моральною інтуіцією мало спільного, на мою думку, інтуіція базується, підсвідомо, на знаннях, досвіді і може бути тільки надбаною,а наскільки вона "сильна", це вже питання особливих здібностей окремої людини, навіть її обдарованості.
А взагалі, тема дуже цікава і може припідняти завісу над деякими питаннями масонства.

Павло

  • Місцевий
  • ***
  • Повідомлень: 138
  • Reputation Power: 0
  • Павло is looked down upon.
Мені чомусь здавалось що суспільство деградує по відношенню до ПРИНЦИПУ. Від точки в центрі кола віддаляється все більше і більше.

indin

  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 740
  • Reputation Power: 0
  • indin has no influence.
  • и вновь продолжается бой,и сердцу тревожно в груди

 
   Сократ багато говорив. Припущення, яке стоїть за його підходом до філософії, і з того часу за підходами мільйонів людей, полягає у тому, що моральні роздуми – це переважно питання розсудливості та обачності. Обдумайте усі моральні проблеми. Знайдіть справедливий принцип. Застосовуйте його.
 

Это похоже на реферат первокурсника, который набрал книг по теме и взял с каждой по предложению, что бы, наверное, авторов не обидеть. Или это написано с тонкой английской логикой, которая мною не уловима. ;D
Особено первое предложение, что вроде: " Гагарин долетался, Сократ договорился." :D


 
 Сьогодні багато психологів, науковців, що вивчають процеси людського пізнання, і навіть філософів дотримуються іншого погляду на моральність. Згідно з ним, моральні роздуми – це щось більше схоже на естетику. Якщо ми поглянемо навколо себе, ми постійно оцінюємо те, що бачимо. Бачення і оцінювання – це не два окремі процеси. Вони пов’язані та, по суті, одночасні.


На мой скромный взгляд, на лицо перемена мест причин со следствиями. Разве суть эстетики не формируется моральных измышлений? Не подумайте, что я придераюсь к словам, просто данная мелочь лежит в фундаменте всей теории.  Да, конечно в процессе и моральные устои также формируют эстетику, в процессе развития причины становятся следствиями и следствия причинами, связываюсь в одну длинную(?) цепочку развития. Но какое звено начальное?  (курица или яйцо) ;D
  Видение, это все таки видение, а оценивание, это оценивание, и процессы эти совершенно различные. Конечно связанные между собой, но связаны они исключительно последовательно.
  На мой взгляд мораль формируется из принципа полезности, т.е. что приносит пользу и есть добро, что приносит вред , - есть зло. И происходит все в строгой последовательности определенной тремя законами диалектики (спасибо Гегелю) И в результате нескольких циклов отрицания отрицания, часть последовательно соединенных звеньев может быть отброшена, ввиду их постоянного повторения, и взгляду неосведомленному может показаться, что на лицо нарушение последовательности, но это не так.
  Любая эмоция, сама по себе цинична по определению, и в цинизме своем чиста, как горный хрусталь. ;) Эмоция как датчик, лампочка на смотровой панели, эмоции ничего не формируют, они лишь отражают, то что формирует сознание
   И по поводу борьбы за выживание, применительно к развитию сознания, как мне кажется не совсем верно. Т.е стратегически также , но другие тактические подходы и методы. Если сознание представить в виде математической функции, то в этой функции существуют переменные у которых переменно само их нахождение в функции. Проще говоря, если дифференцировать понятие эволюции, то по отношению к эволюции видов и эволюции сознания, производную надо брать по разным дифференциалам.
 Понимаю, что пригрузил ???, но надеюсь Вы меня поймете, если нет пишите, постараюсь объяснить проще, на сколько смогу.
"Любовь есть главная причина жизни, главный закон гармонической связи, царствующей в природе... жизнь без любви есть пресмыкание!"
М.А.Бакунин

indin

  • Старійшина
  • *****
  • Повідомлень: 740
  • Reputation Power: 0
  • indin has no influence.
  • и вновь продолжается бой,и сердцу тревожно в груди
 Вот читал недавно статейку


Согласно теории эволюции, люди должны испытывать чувство любви только к тому, кто помогает передать их гены будущим поколениям, то есть к детям и супругам. Но на самом деле мы все нередко испытываем любовь к совершенно незнакомым людям. Разумеется, ученые не могли обойти своим вниманием столь любопытное явление.
С целью исследовать механизма возникновения подобных эмоций канадские исследователи обратились к нескольким людям с доказанной способностью к бескорыстной любви - к низкооплачиваемым помощникам людей с ограниченными возможностями. Их попросили вызвать в себе соответствующие этому чувству эмоции и держать их в голове во время магнитно-резонансного исследования.
По мнению профессора Борегара, природа неспроста наделила мозг столь сильной и специфической реакцией. Более того, поставила чувства к "дальнему" чуть ли не выше, чем к ближнему, если судить по вознаграждению, получаемому за счет естественного наркотика.
Согласно результатам эксперимента, из семи задействованных отделов головного мозга три отвечали за романтические чувства. В других же отделах, задействованных в бескорыстной любви, выделялся допамин - вещество, вызывающее радость вознаграждения и даже чувство эйфории.
"Поощрительная природа бескорыстной любви способствует возникновению сильных эмоциональных связей. Такие прочные связи существенным образом способствуют выживанию рода человеческого", - отмечает автор исследования, профессор Марио Борегар из центра исследования нейрофизиологии и познавательных способностей Университета Монреаля.
"Любовь есть главная причина жизни, главный закон гармонической связи, царствующей в природе... жизнь без любви есть пресмыкание!"
М.А.Бакунин