КАМЕНЯРI
Я бачив дивний сон.
Немов передо мною
Безмiрна, та пуста, i дика площина
I я, прикований ланцем залiзним, стою
Пiд височенною гранiтною скалою,
А далi тисячi таких самих, як я.
У кожного чоло життя i жаль порили,
I в оцi кожного горить любовi жар,
I руки в кожного ланцi, мов гадь, обвили,
I плечi кожного додолу ся схилили,
Бо давить всiх один страшний якийсь тягар.
У кожного в руках тяжкий залiзний молот,
I голос сильний нам згори, як грiм, гримить:
"Лупайте сю скалу! Нехай нi жар, нi холод
Не спинить вас!
Зносiть i труд, i спрагу, й голод,
Бо вам призначено скалу сесю розбить".
I всi ми, як один, пiдняли вгору руки,
I тисяч молотiв о камiнь загуло,
I в тисячнi боки розприскалися штуки
Та вiдривки скали; ми з силою розпуки
Раз по раз гримали о кам'яне чоло.
Мов водопаду рев, мов битви гук кривавий,
Так нашi молоти гримiли раз у раз;
I п'ядь за п'ядею ми мiсця здобували;
Хоч не одного там калiчили тi скали,
Ми далi йшли, нiщо не спинювало нас.
I кожний з нас те знав, що слави нам не буде,
Нi пам'ятi в людей за сей кривавий труд,
Що аж тодi пiдуть по сiй дорозi люди,
Як ми проб'єм її та вирiвняєм всюди,
Як нашi костi тут пiд нею зогниють.
Та слави людської зовсiм ми не бажали,
Бо не герої ми i не богатирi.
Нi, ми невольники, хоч добровiльно взяли
На себе пута. Ми рабами волi стали:
На шляху поступу ми лиш каменярi.
I всi ми вiрили, що своїми руками
Розiб'ємо скалу, роздробимо гранiт,
Що кров'ю власною i власними кiстками
Твердий змуруємо гостинець i за нами
Прийде нове життя, добро нове у свiт.
I знали ми, що там далеко десь у свiтi,
Який ми кинули для працi, поту й пут,
За нами сльози ллють мами, жiнки i дiти,
Що други й недруги, гнiвнiї та сердитi,
I нас, i намiр наш, i дiло те кленуть.
Ми знали се, i в нас не раз душа болiла,
I серце рвалося, i груди жаль стискав;
Та сльози, анi жаль, нi бiль пекучий тiла,
Анi прокляття нас не вiдтягли вiд дiла,
I молота нiхто iз рук не випускав.
Отак ми всi йдемо, в одну громаду скутi
Святою думкою, а молоти в руках.
Нехай проклятi ми i свiтом позабутi!
Ми ломимо скалу, рiвняєм правдi путi,
I щастя всiх прийде по наших аж кiстках.
Біографію та твори можна знайти тут:
www.franko.lviv.ua/ifranko/franko.html (http://www.franko.lviv.ua/ifranko/franko.html)
Відрізняється, безперечно......я думаю то і є забаганка скульптора......... ???
(https://www.stone.co.ua/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcerkva.te.ua%2Fimages%2Fstories%2Fhresty%2Ferusalim.jpg&hash=744e4a5552e2bf4a43c3ca2cf63d519e)
Єрусалимський хрест
Хрест з п'яти золотих хрестів на срібному фоні. Цей хрест був взятий за герб норманським завойовником Годфрідом Булонським. Після звільнення Єрусалиму від мусульман (1096-99, Перший хрестовий похід), Годфрід Бульонській став Охоронцем Святої Гробниці і правителем Єрусалиму. Єрусалимський хрест (або хрест хрестоносців) часто використовується на покривалах у вівтарі та храмі. Великий хрест - символ Христа, чотири маленьких - Євангелисти, що поширюють вчення Христове на всі чотири сторони світу. П'ять хрестів сполучених в один символ можуть символізувати рани Христа.
(https://www.stone.co.ua/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcerkva.te.ua%2Fimages%2Fstories%2Fhresty%2Ftau.jpg&hash=c2fac5d297152eaba245199eadf3459f)
Тау-хрест
Названий так, тому що схожий на грецьку букву "тау" – Т. Є символом спасіння і сцілення, бо, за переданням, саме на такому хресті Мойсей підніс мідного змія в пустелі для сцілення народу (Чис. 21: 9).
Це, або модифікований хрест хрестоносців, або чотири тау хрести в колі ("Моїсей")?
Відрізняється, безперечно......я думаю то і є забаганка скульптора......... ???
(https://www.stone.co.ua/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcerkva.te.ua%2Fimages%2Fstories%2Fhresty%2Ferusalim.jpg&hash=744e4a5552e2bf4a43c3ca2cf63d519e)
Єрусалимський хрест
Хрест з п'яти золотих хрестів на срібному фоні. Цей хрест був взятий за герб норманським завойовником Годфрідом Булонським. Після звільнення Єрусалиму від мусульман (1096-99, Перший хрестовий похід), Годфрід Бульонській став Охоронцем Святої Гробниці і правителем Єрусалиму. Єрусалимський хрест (або хрест хрестоносців) часто використовується на покривалах у вівтарі та храмі. Великий хрест - символ Христа, чотири маленьких - Євангелисти, що поширюють вчення Христове на всі чотири сторони світу. П'ять хрестів сполучених в один символ можуть символізувати рани Христа.
(https://www.stone.co.ua/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcerkva.te.ua%2Fimages%2Fstories%2Fhresty%2Ftau.jpg&hash=c2fac5d297152eaba245199eadf3459f)
Тау-хрест
Названий так, тому що схожий на грецьку букву "тау" – Т. Є символом спасіння і сцілення, бо, за переданням, саме на такому хресті Мойсей підніс мідного змія в пустелі для сцілення народу (Чис. 21: 9).
Це, або модифікований хрест хрестоносців, або чотири тау хрести в колі ("Моїсей")?
І все ж таки це не той хрест. Я десь зустрічав його на якомусь закордонному мулярському сайті, але на якому не пам'ятаю і знайти не можу. Але свої здогадки наведу.
1. Хрест-пoтент - один з головних геральдичних хрестів, названий так від французького potence, "опора", оскільки його форма схожа на опори, що застосовувались в давнину. Також називається і Хрестом-молотом.
2. Кельтський хрест найбільш точно демонструє схожість хреста з свастикою і всю умовність їх поділу. Не дивлячись на те, що хрест цей називається кельтським, відомий він практично всім індоєвропейцям, в тому числі, і Слов'янам. Історія кельтського хреста нараховує як мінімум 8-9 тисячоліть. Кельти ж особливо почитали цей хрест. Іще кельтський хрест називали «хрестом воїна».
Саме до нього можна додати Тау-хрест і побачимо той хрест, що ми бачимо на могилі І. Франка.
3.На мою думку ж, найбільш реальним шляхом зрозуміти автора - це поєднати Хрест-потент та Кельтський хрест (хоча і із іншим смисловим наповненням). Кельтський хрест можна тлумачити по-іншому: коло - це Земля, а сам хрест вписаний у нього - це поділ на 4 сторони світу. Поєднуючи це з Хрестом молотом, маємо таке смислове наповнення - захист 4 сторін світу опорами. Коло ж, по смислу, ще означає єдність опор-молотів.
Відрізняється, безперечно......я думаю то і є забаганка скульптора......... ???
(https://www.stone.co.ua/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcerkva.te.ua%2Fimages%2Fstories%2Fhresty%2Ferusalim.jpg&hash=744e4a5552e2bf4a43c3ca2cf63d519e)
Єрусалимський хрест
Хрест з п'яти золотих хрестів на срібному фоні. Цей хрест був взятий за герб норманським завойовником Годфрідом Булонським. Після звільнення Єрусалиму від мусульман (1096-99, Перший хрестовий похід), Годфрід Бульонській став Охоронцем Святої Гробниці і правителем Єрусалиму. Єрусалимський хрест (або хрест хрестоносців) часто використовується на покривалах у вівтарі та храмі. Великий хрест - символ Христа, чотири маленьких - Євангелисти, що поширюють вчення Христове на всі чотири сторони світу. П'ять хрестів сполучених в один символ можуть символізувати рани Христа.
(https://www.stone.co.ua/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcerkva.te.ua%2Fimages%2Fstories%2Fhresty%2Ftau.jpg&hash=c2fac5d297152eaba245199eadf3459f)
Тау-хрест
Названий так, тому що схожий на грецьку букву "тау" – Т. Є символом спасіння і сцілення, бо, за переданням, саме на такому хресті Мойсей підніс мідного змія в пустелі для сцілення народу (Чис. 21: 9).
Це, або модифікований хрест хрестоносців, або чотири тау хрести в колі ("Моїсей")?
Хрест на могилі Івана Франка, здається, є тевтонським.